tirsdag den 4. december 2012

#farsbarsel 5 - Tid til en fridag

DAG 3

I dag kommer der barnepige hele dagen. Det er min fantastiske kusine, der er trådt til og bruger sin fridag i Valby sammen med Vitus.

Det er rigtig dejligt. Faktisk er det vel også meget passende, at Far her får mulighed for at komme ind til byen og udfolde sin faglighed i stedet for bare og gå og passe børn.

Var det mon sådan jeg tænkte, da jeg for et lille år siden sagde ja til at deltage i det årlige nomineringsmøde for Årets Historiske Bog. Eller var det bare min maskuline mangel på indlevelse, der forhindrede mig i at se det måske ikke var top timing jeg der lagde for dagen. Eller var det en indre angst for at være lidt for sissy, hvis jeg sagde, "det kan jeg ikke deltage i fordi jeg har barselsorlov?"

Når jeg sådan mærker efter, så er det nok lidt af det hele og jeg kan føle et stik af dårlig samvittighed over, at jeg allerede på dag tre må kalde kavaleriet til undsætning og få knægtens passet hele dagen. Hvad mon  den lille dreng føler over at far vælger noget andet end ham efter et par dage?

Men naturligvis er der en del gode grunde til at jeg netop vælger at nedprioritere min søn denne dag.

Det skyldes selvfølgelig at Årets Historiske Bog er et projekt der ligger mit hjerte nær og ikke har noget med mit arbejde at gøre, som jeg jo har barselsorlov fra. Jeg er med i nomineringskomiteen fordi jeg er historiker og har interesse i at læse en del historiske værker i årets løb. Det er nemlig det opgaven går ud på, at læse de vigtigste historiske bøger i årets løb og så i komiteen udvælge de fem bedst, som folk så kan stemme på. (Læg mærke til brugen af "selvfølgelig" og "naturligvis", hvilket forudsætter man ikke behøver argumenter Red.)

Så har jeg vel også tænkt, at det ligesom ville være spildt at have læst alle de historiebøger, hvis ikke jeg kunne være med at nominere. Endelig så får vi også vores løn denne dag, den består nemlig af en beskeden julefrokost, og det kan man jo ikke rigtig sige nej til bare fordi man skal passe en lille dreng. Altså JULEFROKOST som i julefrokost med sild, gris, øl og snaps.

Ville en kvinde mon ikke også have handlet sådan?

"Far, tror du jeg kommer til at gå mens du har barselsorlov
og har du virkelig læst tre  bind på 780 sider med titlen "Det oprejse menneske"?

"Ja min dreng, men man skal starte med at kravle og skimme" 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar