mandag den 3. december 2012

#farsbarsel 3 - Vor Gud han er så fast en borg

"Far, jeg vil have den nørdede babylortebrune strikkede vest på,
 det er vist passende når vi skal i kirke".
"så, så knægt, vi har fået den er hjemmestrikket
af en god veninde og mor siger,
at hendes smarte københavner mødregruppe,
alle har spurgt hvor man køber den, for den er bare hip
DAG 2

I dag skal den gamle ateist til 
babysalmesang sammen med den næste nydøbte knægt. 

Det er mor, der har startet dén tradition mens hun havde barsel. Jeg føler hele min identitet bliver dialektisk udfordret. Den identitet jeg forsøger at opbygge som hjemmegående far.

Jeg ved godt, hvad det er for typer der deltager i babysalmesang, og hvis der endelig sniger sig en mand med, så er der nok ikke meget maskulinitet at spejle sig i. Ja, ja det kan godt være jeg ikke har så mange rationelle holdninger, men mine fordomme er i behold, som de siger på borgen.

Oven i det udfordres min ateistiske sjæl, ja altså det gjorde mor jo allerede da hun sagde, at hvis ikke han skulle døbes, så gjorde hun det selv. Så der traf jeg et valg om, at det nok var vigtigere for mor, at han blev døbt end det var for mig, at han ikke blev. Det vigtige for mig var, at han selv får lov at tage stilling og det gør han jo under alle omstændigheder senere. Jeg er da selv vokset fra det der med religion og folkekirke. 

Hans mor siger det er en pragmatisk, fornuftig og praktisk tilgang at døbe og gå til babysalmesang. Det er jo i kirken der er flest rytmiske tilbud til babyer og det er så hyggeligt. 



Lige nu sidder jeg så med fornemmelsen af at det var et trickspørgsmål, da hun sødt spurgte om ikke jeg skulle til salmesang, altså for Vitus skyld. For om en time jeg nede i folkekirken og synger hyldestsange til Gud.

På den anden side kan det være jeg kan finde et maskulint spejl i Gud, for bortset fra enkelte lillablæklædte hardcore feminister i 70’erne, er der vist ikke nogen der har stillet spørgsmålstegn ved at Gud er en yderst maskulin mand, som ikke ligger under for kvindelige luner.

Problemet er jo så bare at jeg skal spejle mig i et spejl jeg ikke tror findes…ihhhhh 



.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar