søndag den 17. februar 2013

#Farsbarsel 59 - Når Tina Dickow er vigtigere end baby

»I det meste af mit liv har alt stået og vibreret. Intet har været helt sikkert. Så er man mere bange for at vælte hele lortet ned. Nu er der noget, der er cut in stone. Det kan ikke laves om. Og nu, hvor jeg har et anker til at holde mig fast, er der netop en del af mig, der tør søge endnu længere ud. Jeg er så lettet over, at jeg stadig har lyst til at skrive. Prøve noget nyt. Jeg har intet behov for at være safe, selv om mit liv er blevet det«.

Sådan sagde jeg i min bryllupstale til min kone (på bloggen kaldet Mor red.)

Disse ord, som havde gjort så stort et indtryk på mig og som jeg da forsøgte at gøre indtryk på min kone med, var slet ikke groet i min hjerne, men i Tina Dickow. Hun havde udtalt dem i et interview med Politiken engang sidste år. Faktisk havde jeg ikke engang læst den artikel helt frivillingt, da jeg godt kendte Tina Dickow og havde bestemt mig til det var noget følagtig feminin tudepop,  men min tilkomne tvang mig til det, fordi hun havde et lidt andet forhold til denne kvindelige poet. 
LÆSLykken med mand og barn udfordrer den Dickowske mol - Politiken.dkDet er vist på tide at vise folk noget, der ikke er melankolsk«, fortæller TinaDickow om sin nye plade.

"Far, når nu jeg skulle slæbes med til
Roskilde Festeval, selvom jeg var pissetræt
hvorfor må jeg så ikke komme med til koncert
med hende den lækre lyshårede"
Det er måske også noget af essensen i citatet. Det at søge efter noget man ikke ved hvad er, men samtidig afviser man en hel masse fordi man ikke ved hvad det er man søger eller hvad der er godt for én. Underet opstår så når DET pludselig er der. Tina Dickow siger orderne under påvirkning af tosomheden med sit livs kærlighed og efter at være blevet mor.

I aften har jeg inviteret mit livs kærlighed til koncert med Tina Dickow i Tivolis Glassal. På trods af det er søndag skal vi have hele den romantiske pakke, så det er inklusiv middag og kys. 

Mormor og Morfar træder igen til som børnepassere og babyen må bare sande, at i dag er Tina Dickow vigtigere end han.

Iøvrigt er det sidste dag at Vitus er baby, for i morgen skal han starte i vuggestue og så er man jo en stor dreng.




Tina Dichows åbningsnummer var One, så fra start var der ikke et øje tørt. Gennem hele koncerten underspillede Dickow sig selv gennem små fortællinger som lagde op til hendes eksistentielle tekstunivers. Det skal bare opleves, og jeg måtte bare overgive mig totalt. 

One touch can fill a life of longing 
Not much is so much more than nothing 
Yeah - All you need is 
One 
An open smile to win you over 
One single step will bring you closer 
Yeah - All it takes is one 

And when you're running for cover 
And you feel the sky falling down upon you 
And when it feels like forever 
Since you've seen the face of someone who loves you 

Then one is all that you need 
All that you need to keep you warm 
Is all that you need 
All that you need to move you on 
It's all that you need 
All you need is 

One 
One word to fill a room of silence 
A hand to offer you some guidance 
Yeah - All you need is
One 
A moment long enough to notice 
That everything's stepped into focus 
Yeah - All it takes is one 

And when you've running from questions 
And it seems like uncertainty controls you 
And when you looking for answers 
In the eyes of somebody who knows you 

Then one is all that you need 
All that you need to keep you warm 
All that you need
All that you need to move you on 
Is all that you need
All that you need to get you home 
All that you need 
All you need is one

1 kommentar:

  1. Hvor er det dog rart at se du har baby med på Roskilde. Jeg venter barn til sommer og vil HELT vildt gerne på Roskilde i år!

    Vi var også i glassalen. Hold op en dejlig koncert.

    Jeg troede også Tina D. var åndsvagt tøsetuderi. Måske er jeg bare blevet følsom...

    SvarSlet