fredag den 15. februar 2013

#Farsbarsel 58 - visuelle kønsindtryk fra Dubai

"Far, jeg orker altså ikke
at mene noget i dag, selv om
jeg har mange syneser
om hvordan de behandler
mænd. Skal vi ikke bare dele de
visuelle indtryk vi har med
hjem?
og jeg skriger hvis du giver
slip på mig"
Da knægten vågnede i morges kl 4.30  lå vi og snakkede lidt om alt det vi havde oplevet i Dubai den sidste uges tid. (der er en tre timers tidsforskel, så familien har ikke grundlæggende ændret ståoptid, drengen forstår bare ikke grundlæggende geografi. Red)

Vi snakkede også lidt om Anne Sophia Hermansen og hendes indlæg i Politiken, hvor hun skriver at vi ikke har brug for flere kvinder i samfundsdebatten, for så ville siderne blive fyldt med indlæg om graviditet, amning, barsel og barnløshed.

"HALLO du rapkæftede vindbøjdel" sagde den lille og fortsatte "bare fordi du ikke har et indhold i dit liv ud over at skrive pseudobegavdenationalkonservative blogs om at verden var meget bedre i går, hvis alle var som du og kun interresserede sig for sig selv, så kan det sgu da også godt være vigtigt at skrive om børn og så er der jo da heldigvis også mænd der interesserer sig børn og skriver om det, ikk også Far?" 

Det kunne jeg jo på en måde give ham ret i bortset fra det hedder vindbøjtel og jeg synes ikke man skal tale sådan om andre, og iøvrigt har hun måske lidt ret, når nu knægten og jeg har været rundt på div. babysites og blive svinet af de navlepillende bitches, bare fordi vi som mænd synes noget af barslen skal helliges mænd. Anne Sophia har så iøvrigt lige skrevet noget rigtigt fornuftigt om øremærket barsel til mænd, hvor budskabet er at vi ikke får ligestilling uden, så helt ved siden af er hun nok ikke. Men tjek den selv her

SE: #farsbarsel 56 - Til Dubai og se på ligestilling mellem køn

Vitus synes det er svært umiddelbart, at udtrykke alle indtrykkende fra den fremmedartede kultur vi har været i, så vi skal nok bruge lidt tid på at lade det hele bundfælde sig. Han har så også valgt, at der skal skriges rigtig højt, hvis ikke man sidder i Fars favn eller hvis Mor eller Far forlader rummet. Han mener tilsyneladende at det er hårdt hvis man er mere end 2 meter væk fra sine forældre. Så oven på alle oplevelserne skal vi vist ned i gear og finde en normal der også passer i en 10 måneders liv. Den helt store udfordring kommer først på mandag når det er første dag i vuggestuen, men det skal vi nok skrive mere om.


"Far, ved du hvor glad jeg er for at komme hjem????

Kan vi ikke bare blive hjemme altid 
og lade være

med altid at skulle interessere os 
for det fremmede?"


"Din lille hjemmefødning, 
så kommer vi jo alle
sammen til at stemme på 
Dansk Folkeparti og det vil du jo
heller ikke, vel?"

Min søn, som vi i disse dage kalder hjemmefødningen (i Dubai kalde the locals ham for The Boss og det er ikke fordi han ligner Bruce. Red) får som altid sin vilje, så i dag deler vi blot de visuelle indtryk fra det mellemste østen.

Det har været en fantastisk oplevelse for hele familien. Hvor specielt den 10 og 13 årige fik en på opleveren af den ekstreme rigdom der skiltes med og alle de kulisser som er opbygget udelukkende for at tilfredsstille os turisters behov.

Når man så oven i alt luksusen oplever en ekstrem imødekommenhed og serviceminded tilgang kan man ikke andet end overgive sig, læne sig tilbage og nyde det hele.

Det har Mor og Far benyttet sig af, samtidig med at ungerne har udfordret os i vandland, akvarium, rutsjebane, stande og hvad man nu ellers finder i en verden der er opbygget for at opfylde alle turistens behov på en nem og bekvem måde. Ovenikøbet i trygge rammer i en ekstrem ren og venordnet by, men mindre man da vil forsøge at færdes der til fods, for det er vist ikke muligt. Til gengæld er taxaerne de billigste i verden at køre med, og det er så også det eneste, der samme med benzin er billigt i Dubai.

I den antropologisk studietur om køn i mellemøsten, har vi måske ikke udfordret os selv helt til det yderste, da vore indtryk er en lille smule farvet af, at vi har set på den arabiske verden fra et luksushotel på en kunstige palme ø. Men der var edderfedt - det vil vi da også gerne dele og vi vil lade Vitus få frit slag til at kommentere, selvom der er en risiko for at det ikke er helt politisk korrekt, når det hele ses fra hans 10 måneder gamle horisont



"Far man kan godt føle sig lidt alene i sådan en stor lufthavn"
"Nå er det der vi skal hen, men der er da ikke ret langt"

"Far, det der flyvindue er sgu da lidt lille til at man kan smide
en rullestol ud"

"Vitus det hedder altså en kørerstol"
"Far, hvorfor gider storesøster ikke lege, bliver man mere
voksen af at ligge på stranden?"
"Far, jeg synes hotellet ligner et surt løg"

"Far, nu har vi været her i mange timer
og jeg synes man blir træt af alt det sol
skal vi snart hjem?"


"Far, kan turisterne slet ikke svømme? Der er hele tiden
7 livredere til det lille bassin og der er kun 3 ude at bade, tror du ikke
det er dyrt i arbejdsløn?"

"Far, har de slet ikke nogen vindmøller?"


"Far, er det rigtige arabere vi er
hjemme hos for at spise middag? For jeg synes
de ser lidt blegfesne ud og jeg troede ikke
de spise remulade i arbien. Hvorfor ser Mor

iøvrigt så fjollet ud, når
nu der er jer mænd'er der drikker
alt rødvinen, og det troede jeg heller
ikke man drak i arabien. Jeg synes det er forvirrende når
virkeligheden slet ikke passer ind i min fordomme."

"Far, hvorfor står du udenfor og laver mad
midt om vinteren? Og er det egentlig kun mænd, der kan
lave mad?
"Far, jeg synes det er sjovest at lege med piger
har du det også sådan?"
"Far, hvorfor er det en anden end mig
som storebror leger med, hva, hva, hva?"
"Far, hvorfor ser storebror og storesøster, så glade ud
når jeg er gået i seng og sover? Savner de mig slet ikke?"


"Far, hvorfor skal jeg spændes fast i den åndsvage
babysele på din mave, hver gang vi skal kører i taxa?
Det er jeg fandeme da alt for stor til"
"Far, det kan godt være du har læst gode
anmeldelser af Mazina og det skulle være
"the culinary powerhouse of The Address Dubai Marina"
men det er sgu da ikke særlig arabisk, så
det ku vi jo ligeså godt ha spist hjemme i Valby"
"Ok far, så lad mad da smage noget af
denne særlige arabiske egnsret bestående af rå fisk"
"Far, der er godt nok mange stjerner på himmelen"

"Far skal vi nu spise igen? Det bruger vi godt nok
lang tid på"
"Far, I spiser jo også når jeg sover. Jeg kan se det hver gang jeg vågner"
"Far, hvorfor ind i helvede må jeg
ikke prøve verdens højeste vandrutschebane når
nu storebror må?"
"Far, jeg synes det er meget sjovt at side i badekaret, altså
når der ikke er vand i, men hvorfor skal
jeg altid sidde her, når vi to er alene på hotellet"



"Far, hvad laver du egentlig på altanen, mens
jeg sidder i badekaret?"
"Far, vidste du godt der var krokodiller i Dubai? Den ligger
lige der hvor du lagde drikkepenge til rengøringsdrengen"
"Far, den er sød"
"Far jeg er lidt bange for den spiser Kaj?"
"Far, jeg synes nu det dejligst uden alt det der vand"
"Far, hvis vi absolut skal ud i det der
vand, så synes jeg ikke vi behøver
gå længere ud end her
og fint at der er fliser, så man slipper for alt det sand"
"Far, hvis nu vi skal være
så vildt langt ude i vandet, så
holder jeg altså godt fast"
"Far, hvorfor bruger Mor så meget tid på at lære mig
at drikke cocktail?"

"Far, synes du ikke det er mangel på respekt at æde
alt det bacon, når vi rejser i et muslimsk land?"
"Far, se de har en afdeling kun med svin for ikke muslimer i super-
markederne. Tror du det er fordi de i Dubai, har det
ligesom i Danmark, at araberne
ikke gider lave alt det beskidte arbejde
eller arbejde i det hele taget
og det er derfor, at der er 80% indvandrere,
og det så er dem der spiser urent kød?"
"Far, det er godt vi ikke er med ude i vandet,
for jeg tror der er en farlig haj efter familien"

"Far, jeg er altså bedre til at ligge og kigge på vandet, end til at være ude i det"
"Far, hvorfor er mor altid så træt?"

"Far, zzzzzzzzz"

"Far, hvad er et vandorgel?" 
"Far, du må altså undskylde, men de reklamerer med
verdens største akvarium, det er godt nok
kedeligt når man ikke kan rører vi fiskene"
"Far jeg vil altså gerne ind i akvariet"
"FAAR, det blir så fedt at skulle ind i det der verdens største akvarium"

"Far, ligger damen og børster tænder på fiskene med tandbørsten"
"Far, se en FYFFER"
"Far, hvorfor har vores værelse ikke udsigt til alle fiskene"

"Far , storebror og jeg synes altså det er rigtig tarveligt
når du siger vi skal ind i akvariet, så må vi alligevel ikke rører ved fiskene"

"Far, nøj hvor er hun sød, hende min ynglingstjener.
Man skulle næste tror du betalte dem
for at være så glade, på den anden side
så betaler vi jo meget for at være
på restaurant i Danmark og der er
de sgu aldrig glade"

"Far, når nu er er over 800 morgenmadsretter, hvorfor spiser
storesøster så kedelig toastbrød med Nutella, det må hun jo
ellers ikke få derhjemme?"
"Far, når nu er er over 800 morgenmadsretter, hvorfor spiser
storebror så kedelig pizza med masser af bacon, det må han jo
ellers ikke få derhjemme til morgenmad?"
"Far, er det kun mænd der er ude at spise på de fine frokostrestauranter?
Jeg kan forstå mor ikke var inviteret
men hvorfor var jeg
ikke med når nu du skulle til herrerfrokost med din ven?"
"Far, er ham din vens familie ikke meget solbrændte,
er han aldrig ude i solen?"


"Far, der er ikke en skid slik inde i den store Jelly Belly, det er bare pissesnyd
for jeg har prøvet at åbne den"
"Far, er du sikker på at det er verdens højeste bygning, den ser jo ikke meget
større ud end min ballon"
"Far, er det bare fordi man kan få vin og sprut at I vælger
en libernesisk restaurant når vi endelig skal spise arabisk?"
Abd Al Wahab - Suk Al Bahar.


Åhhh hjem at lave mad
Vi har flere gange vrisset "nu er det her jo ikke en husmorblog" til emsige damer, når de har spurgt til opskrifter, som knægten og jeg hygger med i køkkenet. I dag vil vi gerne gøre en undtagelse, da vi bare synes det var så fedt at komme hjem i køkkenet og der så står en kasse fra skagenfood.dk. Jamen så er man da bare hjemme og vi nyder at få fingrene i dejen. Det er nemlig køkkenet vi savner allermest når vi er ude at rejse, selvom vi har mødt nogle kullinariske højdepunkter undervejs. 

Ovnbagt filet royal af kuller med timian i parmaskinke serveret med æblemos, svampe og skysauce

4 skive(r) parmaskinke
1 bundt frisk timian
4 spsk sukker
250 g svampe
2 spsk balsamico
1,5 dl grøntsagsfond
1 dl æblesaft el. juice
15 g smør i tern
olie
salt og peber
evt. citronsaft
3 stk madæbler
600 g filet royal (fiskens mørbrad) af kuller

Æblemos: Skræl æblerne, fjern kernehusene og skær æblekødet i tern. Kom dem i en gryde sammen med sukker og ca. ½ dl vand og kog det godt sammen. Smag til med sukker og evt. lidt citronsaft og hold mosen lun indtil servering.

Fisk: Del fisken i 4 portioner, krydr med lidt salt og peber og pluk timianblade henover (gem stilkene til saucen). Læg et stykke fisk på hver skive parmaskinke og pak skinken rundt om. Placer de fire pakker med samlingen nedad i en lille smurt ovnfast fad og bag dem i en 200 grader varm ovn i ca. 15 min. - til fisken er fast og skinken let sprød.

Svampe: Børst svampene fri for evt. urenheder og del dem i passende stykker. Rist dem i lidt olie på en pande (ikke for høj varme) og krydr med salt og peber.

Sauce: Giv balsamicoen et opkog i en lille gryde, tilsæt fond, æblesaft og timianstilke og kog saucen ind til en tredjedel. Smag til med salt og peber, sigt saucen og pisk det kolde smør i lige før servering.

Anretning: Kom 1½ spsk. æblemos på hver tallerken og bred det let ud. Læg en spsk. ristede svampe ved siden af og placer en fiskepakke ovenpå. Dryp skysauce henover og rundt om og server straks sammen med små bagte kartofler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar