torsdag den 21. februar 2013

#Farsbarsel 60 - Hvad laver sådan en far med når han tuller rundt på barsel?

For et stykke tid siden var der en mand, der spurgte Far "hvad laver sådan en mand så på barsel? Kan du få tiden til at gå?"

"Hvad ind i helvede tror du din mandschauvinistiske dejhjerne? Tror du måske ikke jeg laver sådan nogenlunde det samme som en mor på barselsorlov gør, men du ved med garanti heller ikke hvad en mor laver, for du kunne aldrig finde på at stille en kvinde om sådan et mørkemandsagtigt spørgsmål. En så infantil spørgen afslører dit middelalderlige kønrollesyn om, at du synes kvinderne hører til hjemme i køkkenet sammen med børnene og mændende bør være på jobbet og holde hjulende i gang" havde nok været knægtens oplæg til svar på dette lettere uforstående spørgsmål om hvad MÆND nu laver når de har barselsorlov.

En joke til vores mand, så han har noget at ta med,hvis han skulle forvilde sig herind. Hvorfor har kvinder mindre fødder end mænd?Det er en af de der udviklingsting, der gør, at de kan stå tættere på køkkenvasken.
Men nu var knægten ikke med, så i stedet sagde jeg "Jo det går godt og sådan en lille størrelse fylder rigtig meget, med sit konstante krav om opmærksomhed" mens jeg smilede forklarende. 

I hans optik så jeg sikkert lidt undskyldende ud, over at jeg i tre måneder går totalt uproduktivt og nassende rundt i kvindagtighed for at passe et barn. Jeg fortalte ham jo så heller ikke, hvad vi rent faktisk går rundt og laver. Jeg fortale ikke hvor meget vi snakker, nusser, pludre, bager, skifter ble, babykonverserer, vasker tøj, laver pruttelyde på maven, støvsuger, kysser, siger pruhest, muuko, vovhund og synger alle dyrelydene til de tegninger vi laver og hvad man nu ellers gør når man er sammen med en baby. Jeg fortalte ikke om at det er det, der fylder næsten hele hverdagen, for det er jo trivielt og ikke særlig manddigt at fortælle om.

Men sådan er det jo nok, man fortæller ikke om alle de daglige og gentange gøremål, specielt ikke  som mand.

Jeg blev mindet om det igen for et par dage siden, da en af mine gode venner ringede til en lille aftensnak. I samtalen kunne jeg hører at han var ganske godt orienteret om hvad der skete på farsbarsel. Vi havde ikke snakker sammen i nogle måneder, men vidste alligevel en del om hinanden fra de sociale netværk, og det er jo ganske rart at man er grundorienteret om hinandens liv, når vi nu ikke er så gode til at holde telefonisk kontakt. MEN da vi havde snakket igennem alt det han lige måtte have uddybet fra farsbarsel, siger han alligevel "hvad går I ellers rundt og laver, for du skiver jo mest om holdninger og hvad I taler om, men ikke så meget hvad I laver."

"Hvad fanden tror du selv, jeg passer barn og holder hus. Skal jeg fortælle om hver bleer jeg skifter, eller ku du godt forestille dig, at en MAND laver nogenlunde det sammen som en KVINDE der er på barsel og som du ikke kunne drømme om at stille samme spørgsmål?" svarede jeg så heller ikke, da knægten var lagt i seng og derfor ikke kunne lægge mig ordende i munden og i stedet for gav jeg har ret. For vi skriver jo ikke ret meget om hvad vi laver til hverdag. Både fordi det er rutiner og vil være trivielt at læse om. Men det hænger også sammen med, at hvis jeg virkelig skrev om hvilke pinligheder knægten og jeg laver når vi er alene, så ville Fars maskulinitet lide et alvorligt knæk, i omverdenens øjne. Der er allerede en del, der synes vi har drevet det for vidt i følagtighed og udlevering af os selv ved at skrive denne blog.

"Far, jeg synes det er sjovt at danse med
farmor og fint hun gør op med
de traditionelle kønsroller ved
at tage føring, men er det ikke mærkeligt, at
hun ikke kan huske hvad Farfar
lavede da han havde barselsorlov?"

"Vitus, min far havde ikke barsels-
orlov. Dengang var der nemlig
ikke indført ligestilling"
Prikken over i'et kom så da farmor spurgte Far "glæder du dig til snart at skulle i gang med arbejdet igen?"

Knægten synes jeg skulle have gået i offensiven og svaret "Også du min mor Grethe! hvad mener du egentlig med det din gamle havgasse, synes du at det er pinligt at din voksne søn tuller rundt herhjemme i 3 måneder uden at lave noget produktivt for samfundet? Er det ikke noget prestige i at fortælle om min søn, den barslende far" det gjorde jeg så ikke, men mumlede "Tjaa, jeg har jo et fedt arbejde, så det blir da dejligt at skulle igang, selvom jeg vil savne den nærhed jeg har med Vitus lige nu."

Vi synes det er fantastisk at leve i et samfund, der gør det muligt, at vi som forældre kan holde 12 måneders barselsorlov. Fedt at nogle har kæmpet kampen for at det er muligt. Vi håber at mange flere mænd fremover vil tage del i den glæde, det er at være så intenst sammen med deres børn som man er i en barselsorlov. Vi ønsker brændende at FOLK vil forstå at fædre på barsel er lige så naturligt som mødre, og vores opgave er den samme nemlig; "at være der for vore børn".

Jeg har så iøvrigt forsøgt at forklare knægten, at han er lidt overfølsom i forhold til hvordan folk udtrykker sig, for de mener det nok ikke så slemt. Men han er ret insisterende på, at vi skabes gennem vores sprog.

Flere kvinder trænger sig på i toppen
Måske har han alligevel fat i den lange ende ham den lille, i går kunne man læse denne overskrift, som byggede på Ledernes medlemsstatistik for 2012. Den skabte overskrifter som kunne få os til at tro, at der var ligestilling i ehverveslivet mellem mænd og kvinder på ledelsesplan. Men det viser sig blot at være sproglig manipulation. Statistikken viser at andelen af kvindelige direktører stiger. Sidste år satte de sig på 14 procent af alle nye direktør-poster blandt landets 1000 største virksomheder. Det var f.eks. i avisen.dk blevet til Kvindelige ledere stormer frem

Jovel der er kommet flere kvindelige ledere, men der er stadig lang vej til ligestilling. Faktisk viser samme statistik at kun 7% af CEO's i Danmark er kvinder, altså sjovt nok samme pinligt lille procentdel som den andel mænd tager af barselsorloven i Danmark. 

Men den vinkel var der jo ikke så meget overskrift i, så det var vist kun P1 morgen, der havde den sidste perspektivering om at hurrahistorien altså også dækker over forsvindende få topledere er kvinder. Ingen har så kædet det sammen med barselsorlov, men den sammenhæng er knægten og jeg nu sikre på der er.  
HØR P1 Morgens indslag Stadig lang vej til ligestilling i erhvervslivet (04:24)

For at understege det vil vi endnu engang citerer professor i økonomi ved Aarhus Universitet Nina Smith :

- Min vurdering er, at den eneste løsning på at få mere ligestilling på arbejdsmarkedet i forhold til både løn og stillinger, er at sikre en mere lige fordeling af barselsorloven. For det er der, det hele starter. Vi skal begynde at leve på en anden måde i familierne, så kvinder og mænd tager mere lige ansvar for familien, for det gør de ikke i praksis i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar