mandag den 14. januar 2013

#farsbarsel 44 - Ipotty sikrer baby aldrig behøver at forlade sin Ipad

Mor og Far har snakket om hvornår det rigtige tidspunkt for pottetræning er. Vitus og jeg har nemmlig tænkt over, at det ville være økologisk bæredygtigt, hvis vi sparede på bleerne ved at knægten snart kom på potten. Den holdning er betinget af en mandlig intuition, mens Mor synes vi skal vente nogle år og det har hun jo nok også læst en tyk bog om, så vi har indtil videre ladet emnet ligge.

"Far, tror du ikke at Mor synes det er ok, hvis nu 
vi bare bestiller Ipotty og så lover jeg aldrig mere at 
skide i bleen, hvis  jeg behøver 
ikke være væk fra min Ipad?"

"Lille skat, tror lige vi skal overveje en strategi,
og så tjekker vi lige om den kan fås til voksne?"



Hvis nu man googler "pottetræning hvornår" så får man 3.280 hits så det er uoverskueligt at finde ud af, men det er altså ikke bare os der er i tvivl.

Nu er babyer og lort ikke lige min spidskompetence, men hvis jeg nu graver lidt i min almene dannelse, kan jeg da godt huske at  Freud vist mente noget om analfasen og at overdrevet pottetræning kan resultere i at personen senere får en besidderisk og tvangspræget adfærd. Så jeg har forsøgt at forklare knægten, at han nok lige skal tænke om konsekvenserne i at begynde på noget, man ikke er parat til. Men børns proportionssans er jo lidt relativ.

Synes iøvrigt at det er et tankevækkende kønsrollemønster, der kommer til udtryk, når man man dykker lidt ned i den ældre psykologiske og freudianske litteratur. Det handler om MODEREN og BARNET, næsten aldrig forældre og børn. Der tales om hvad Mor udsætter barnet for f.eks. "I denne fase starter pottetræningen og samtidig magtkampen mellem mor og barn" altså et antikveret udtryk for at man ikke kunne forestille sig, at det var Far der tog denne kamp.

Det vil vi også gerne ændre lidt på i ligestillingens navn og hvis vi skal nå pottetræning så er det snart for halvdelen af barselsorloven er snart gået.


Nu har Knægten og jeg fundet endnu et argument for at gå i gang. Et teknologisk tigersprin blev præsenteret i USA i sidste uge Ipotty
(Far har lovet Mor, at hvis han skrev noget om pottetræning, så skulle han understrege, at han godt er klar over at Vitus endnu er i sin orale fase og slet ikke klar til pottetræning. Men Far er så iøvrigt ikke så meget til Freud, men det ved Mor jo ikke)

The iPotty that means children never need to be apart from their iPad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar