søndag den 6. januar 2013

#farsbarsel 35 - erklæret politisk korrekt af en RADIKAL

Så fik vi også prøvet det på farsbarsel. At blive erklæret for politisk korrekt er en ting, men at blive det af et folketingsmedlem fra Radikale Venstre er temmelig skræmmende for os to drenge.

Altså beskyldt for politisk korrekthed af en radikal!!!!

Vi er jo godt klar over at vi nogle gange bevæger os ind på kontroversielle emner, når vi skriver om MÆND og KVINDER eller hvad vi synes som f.eks. at en del af barselsorloven bør reserveres til mænd eller at vi ikke mener at en dagplejemors religiøse overbevisning har indflydelse på om hun er en en god dagplejemor.

I vores diskussioner kommer vi som regel  frem til en fælles holdning og giver dermed også udtryk for den. Nogle gange som et ideal vi vil kæmpe for, at et flertal af folket kan bakke op, andre gange som en ide vi gerne vil diskuterer med andre. Sådan som det nu er i et demokratisk samfund.

Knægten og jeg blev for et par dage siden gjort opmærksom på at denne, for os ukendte radikale blogger har skrevet om os. Det har vi tænkt lidt over. Hun beskylder os for politisk korrekthed fordi vi på bloggen ikke levner plads til forskellighed. Umiddelbart synes vi ikke hun har ret, vi lægger nemlig ikke op til fundamentalistiske valg, men forsøger at sætte spot på egne og andres fordomme over for mænd og børn (og kvinder og religion og politik og måske endda de radikale). Søge efter årsagerne til at vi agerer forskelligt som køn og finde muligheder for at skabe øget ligestilling.

Men vi er ikke kulturneutrale eller holdningsløse og så oplever man gudskelov i et pluralistisk samfund, at mennesker udtrykker uenighed og vil diskuttere med én. Så tak til Lida Kristensen for at forholde sig til farsbarsel.dk (Det kunne så være fedt, hvis hun havde skrevet her frem for på sin egen blog, som for os var ukendte.)

En helt anden ting i forhold til vores blog er at det vil være anbefalelsesværdigt, at man for at få det fulde udbytte af farsbarsel.dk udstyrer sig med en sarkastisk tilbagelænethed, en humoristisk distance og en stor potion selvironi. Ellers kan man nok godt kløjs i specielt knægtens til tider ret kontante udsagn, men undskyld ham han er kun 9 måneder. Men den som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt,  har faktisk fattet begge dele dårligt som Piet Hein udtrykte det.

Måske du selv har lyst at se nærmere på omtalte blog, den er faktisk både interessant og humoristisk (om end det sidste måske ikke er tilsigtet)

Det hun bl.a. skrev om farsbarsel.dk var:
NOK ENGANG BARSEL – NU MED PLADS TIL UNDTAGELSER
Jeg har nu læst farsbarsel og synes bestemt det er hyggelig læsning – og bloggen bekræfter jo bare at vi familier er så enormt forskellige. Og her er så min eneste anke mod bloggen. Den levner ikke plads til, at vi må være forskellige (medmindre det er politisk korrekt forskellighed, som den muslimske dagplejemor er udtryk for). Hvis ikke vi alle tager min. 3 måneders barsel, så skal barslen bortfalde (hvem er det lige der skal straffes?).
Men du kan jo selv tjekke hendes blog ud
LINDA KRISTIANSEN
GANSKE RADIKAL











4 kommentarer:

  1. Allerførst så har du fuldstændig ret - det er voldsomt uhøfligt, at jeg ikke har skrevet og fortalt jer om mit indlæg - undskyld (jeg er nok bare så vant til at hvis nogen laver et link fra deres blog til min blog, så får jeg automatisk besked (det samme gælder hvis folk staver mit navn korrekt) - men godt du gør mig opmærksom på at det selvfølgelig ikke forholder sig sådan for alle).
    Dog havde jeg nok håbet, at hvis du valgte at kommentere på mit indlæg, at du så også havde forholdt dig til det med plads til forskellighed. Mener du virkelig at det er godt for alle uden undtagelser at de holder min. 3 måneders barsel? Kan du slet ikke se at der er forskel på mennesker?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er fedt du reagere og det var nu mest for at drille dig, at jeg antydede på din blog at det var politisk ukorekt ikke at gøre mig opmærksom på du havde skrevet om farsbarsel.dk

      I forhold til mænd og barsel vil jeg så gerne understrege, at jeg ikke argumenterer for tvang, men en øremærkning af nogle måneders barsel til mænd, som familien så selv kan vælge om de vil bruge. Jeg har så samlet en række argumenter på farsbarsel.dk for hvorfor det er gavnligt for ligestilling, familien og arbejdsmarkedet at mænd også tager barsel.

      Det handler om at skabe en kulturændring så både mænd og kvinder finder det naturligt at tage barselsorlov. Det sket ikke helt af sig selv og derfor synes jeg det er fedt, hvis der er politikere som vil være med til at skubbe i den rigtige retning.

      Det er en del af demokratiet, at der ind imellem skal justeringer til i lovgivningen for at hjælpe borgerne på vej i den rigtige retning. I 1985 lød der også et ramaskrig, da mændene nu fik ret til 14 dages barsel sammen med mor og barn lige efter fødslen. I dag er det en helt naturlig del af det at få børn.....sådan kan man skabe små kulturændringer

      For jo jeg synes også der skal være plads til forskellige menneskers forskellige behov og lyster, men jeg synes at når man vælge at få børn, så skal man også vælge at tage del i deres opvækst og jeg er af den overbevisning at ved at gøre barselsorlov til noget mænd deltager i, så vil de også tage mere del og ansvar for deres helt små børn ...og så vil det jo altså også have betydning for ligestillingen på arbejdsmarkedet hvis man får ændret vores holdning til at barsel er til både mænd og kvinder. Troede egentlig også det var radikal politik?

      Slet
  2. Jeg tror de største barriere ligger et andet sted end i holdningen - vedr. holdningen har jeg fuld tillid til at familierne hver især ved hvad der er bedst for dem. Problemet er at vi har opbygget systemet, så det ikke er alle der har de muligheder som du. F.eks. betyder økonomien en hel del i mange familier - og hvis vi reelt vil en ændring, så synes jeg vi burde kigge på hvilke barriere der reelt er og så ændre dem, frem for at tvinge folk på barsel. Og nej, du mener ikke det er tvang, men der er steder i landet hvor man ikke kan få en dagpleje- eller vuggestueplads allerede efter 9 måneder - og hvis ikke man sørger for, at det er på plads (og det har jeg endnu ikke læst var en del af forslaget!), så mener jeg det bliver en ret ufrivillig "ret", der bliver pålagt en del familier.
    Vedr. at tage del i sine børns opvækst, så mener jeg sagtens man kan gøre det uden det lige præcis behøver at ske gennem min. 3 måneders barsel. At det at tage barsel er = at tage del i sit barns opvækst, synes jeg måske ligefrem kan være lidt letkøbt...
    Det er fint, at du gerne vil gøre det mere acceptabelt at tage barsel - det mål kan jeg sagtens støtte op i, men ikke på bekostning af dem hvor det ikke er hensigtmæssigt. Jeg ønsker at det fortsat også skal være acceptabelt (og muligt), at nogle fravælger denne ret. Jeg vil vove den påstand - og det håber og tror jeg faktisk mine børn bakker op om - at man sagtens kan være en ansvarlig forældre, uden det indbefatter at gå hjemme i tre måneder.
    Målet, som jeg læser det, er vi sådan set enige om, men midlet synes jeg er særdeles forkert og faktisk ganske skræmmende. Det kan faktisk være et ganske ansvarligt valg at ikke begge forældre tager barsel!
    Forresten så mindedes jeg det ikke sådan at de 14 dages barsel som faderen fik i 1985 blev taget fra barnets samlede barsel, men faktisk blev lagt oveni. Jeg mener ikke vi har behov for længere barsel, men heller ikke at familier, der fravælger at begge forældre holder barsel "straffes" med minus 3 måneder, som dit forslag indebærer. Og så mener jeg at familierne er ansvarlige nok til selv at fordele barslen, hvis vi sørger for at de har reelle valgmuligheder!

    SvarSlet
  3. Linda - jeg betvivler så sandelig ikke, at man kan være en god og ansvarlig far uden at tage barselsorlov. Jeg skriver bare at det er symtomatisk for holdningen til mænds deltagelse i børns opvækst, at fædre i Danmark kun tager 7 % af barselsorloven, hvor det er væsentligt mere i de lande hvor en del af orloven er øremærket. Derfor tror jeg øremærkning vil føre til en holdningsændring til hvordan mænd tager del i deres børn som helt små - altså i det store billede, for der er da gudskelov mange der er der er rigtig meget med, også ift deres helt små børn.

    Jeg ville også sådan håbe at der var en hel masse fakta der kunne overbevise mig om at ligestillingen i hjemmet var nået længere og mændende tog mere del i det hele taget. Desværre har denne blog og min deltagelse på div. børnesites debatter bekræftet mig i, at der hersker et meget traditionelt kønsrollemønster, hvor maden står på bordet når far kommer hjem, og skjorten er strøget når han skal afsted. En del af disse indlæg er jeg ved at samle op på og vil gerne dele lidt senere.

    SvarSlet